Tudatos gyermektelenség és megbánás? Miért is?

2020. november 26. - Single Pink Lady

Sokan hiszik, hogy azok, akik nem vállalnak gyereket, az életük valamely pontján meg fogják bánni ezt a döntésüket. Lehet, hogy csak idős korukban, mikor nem lesz kihez szólniuk. Lehet, hogy előbb. De rengeteg ember meg van róla győződve, hogy a teljességhez elengedhetetlen, hogy gyerekünk szülessen. Főleg az a hiedelem tartja magát nagyon erősen, hogy a nők biológiai órája folyamatosan ketyeg és olyan nincs, hogy valaki TÉNYLEG ne akarjon gyereket.

nogyerek02.jpg

De, van. Nem is kevés olyan ember létezik, aki egyszerűen nem vágyik gyerekre. Vagy azért, mert a saját gyerekkora olyan ijesztő volt, hogy attól fél, nem lenne elég jó szülő, vagy azért, mert más dolgok érdeklik és ha családja lenne, azokkal nem tudna foglalkozni, vagy, mert meggyőződése, hogy ebbe a világba nem érdemes gyereket nemzeni, mert úgyis túl sokan vagyunk a Földön, a jövő egyre bizonytalanabb és az emberi lény a legnagyobb környezetszennyező... Van, aki vallási okokból nem vállal gyereket, illetve a szellemi anyaságban és apaságban hisz.

Sokféle indok létezik, de mikor azt firtatjuk, hogy valaki miért NEM akar gyereket, akkor nem ártana elsősorban arra rákérdezni, hogy olyan sokan miért akarnak? Épp a kamasz fiam szegezte nekem nemrégiben a kérdést, mikor erről volt szó: én vajon miért akartam gyereket? Nem inkább azt kellene tisztáznunk, miért döntünk egy új élet létrehozásáról? Már, ha egyáltalán döntöttünk róla és nem a véletlen műve volt, nem akaratunk ellenére fogant meg az a magzat.

Rengeteg olyan ember van, aki semmiféle épkézláb választ nem tudna adni arra, hogy miért kellett neki gyerek. Mivel sokszor nem is tudjuk. Mert így szokás? Másnak is van, nekünk is legyen? Ne velünk érjen véget a család? Legyen, aki mindig és feltétel nélkül szeret bennünket? Legyen, aki gondoskodik majd rólunk, ha megvénülünk? Legyen, aki összetartsa a pocsék házasságunkat? Legyen, aki értelmet ad egyébként céltalan életünknek? Legyen, akinek parancsolgathatunk? Aki felett istenként uralkodhatunk? Akit kiszolgálhatunk? Aki majd megment? Aki megvalósítja az álmainkat? Aki helyettünk is él?

Ha azt mondjuk a tudatosan gyermekteleneknek, hogy majd úgyis megbánják, ők ugyan nem mondhatják nekünk, hogy de mi is? Mi is megbánjuk, hogy lett gyerekünk, mikor kiderül, hogy semmi sem úgy sikerül a nevelésükben, ahogy elképzeltük... Vagy, hogy elmennek külföldre és ugyanolyan magányosak maradunk, mint a szingli barátaink? Vagy, hogy kiderül, nem akarnak törődni velünk, mert épp elég gondjuk-bajuk van a saját utódaikkal?

A gyerekeseket ugyanúgy nem védi semmi az elmagányosodástól, a csalódottságtól, mint gyermektelen társaikat. Ahogy a házasok sem számíthatnak biztosan arra, hogy lesz majd kinek a kezét fogni, ha elérik az idős kort. Nincsenek garanciák, nincsenek tuti forgatókönyvek. Se a házasság, se az anyaság/apaság nem tesz boldogabbá, kiegyensúlyozottabbá, teljesebbé. Vagyis: azzá tehet, de ugyanennyi az esélye annak is, hogy ez mégsem jön össze. És sokszor nem is azon múlik, mi magunk mennyire erőlködünk, mennyi energiát fektetünk bele.

De térjünk vissza a gyermeket nem vállalókra. Már az is diszkrimináció, hogy őket csak fosztóképzővel tudjuk meghatározni. Nem vagyunk képesek úgy hivatkozni rájuk, hogy a nem létező gyermeket ne tennénk bele a szóba. Már eleve elítélő módon fogalmazunk, és úgy teszünk, mintha valami homogén csoportról lenne szó. Ami persze nonszensz.

Ahogy az is, hogy egyszer majd megbánják. Persze nem kizárt, hogy akad pár ember, aki megbánja, egyelőre én ilyennel még nem találkoztam. Akadnak tudatosan utód nélküli barátaim, sőt, rokonaim is, de még egyiküktől sem hallottam, hogy jaj, most már másképp csinálnám... Olyanokat is ismerek persze, akik szerettek volna gyereket, de mikor nem jött össze, elfogadták a dolgot és nem hadakoztak ellene, berendezkedtek az életükben így... De olyanok is vannak a környezetemben, akik deklaráltan és hosszas mérlegelés után döntöttek úgy, hogy meg se próbálkoznak a gyerekprojekttel.

Mikor sokan azt hajtogatják, hogy a végén majd megbánja mindenki, aki így döntött, durván megsértik azokat, akik pontosan tudják, miért döntöttek. A saját életüket, érzelmeiket, vágyaikat ők ismerik legjobban, nincs jogunk rájuk erőltetni a mi elképzeléseinket.

Arról nem is beszélve, hogy sokan épp azt bánják meg, hogy lett gyerekük. Erről persze tabu beszélni, mert milyen anya/apa az, aki hangosan kimondja, hogy rosszul döntött, amikor szülővé lett? Hogy alkalmatlannak érzi magát, illetve vágyik arra a képzeletbeli jobb életre, amelyet akkor élhetett volna (talán), ha nem szül/nemz utódot?

Bármennyire is nyilvánvaló, hogy csomó ember tette volna jobban, ha fogamzásgátlót alkalmaz, a legtöbben szörnyetegnek néznék azt, aki kimondja: tévedett, elrontotta az életét, bánja az egészet. Hiszen egy már létező gyerekkel szemben, aki nem tehet semmiről és akit kötelességünk szeretni (más kérdés, lehet-e a szeretet kötelesség), aljasság, ha beismerjük, hogy a létezése így utólag nem kívánatos. De ettől ez még létező jelenség.

Csak remélhetjük, hogy a legtöbb szülő nem így érez és képes szeretni, sőt, jól szeretni a gyerekét. De ahogy Popper Péter is többször hangsúlyozta, hazugság, hogy minden anya szereti a gyerekét és minden szülő jót akar neki. Bárcsak így lenne. De nyilvánvaló, hogy ez nem egyéb, mint önnyugtató mantra. Vagyis mielőtt a gyermekteleneket ekéznénk, ismerjük el, hogy semmivel nem vagyunk bölcsebbek náluk. Se jobb emberek, se önzetlenebbek, se semmilyenebbek.

Arról nem is beszélve, mennyi jót tehetnek a gyerekeinkkel azok, akik nagybácsiként, nagynéniként, vagy bármely más szerepben segítenek sokszor teljesen önzetlenül... Becsüljük meg őket és örüljünk nekik!

A bejegyzés trackback címe:

https://mindenkiszingli.blog.hu/api/trackback/id/tr2316302268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lorrh 2020.11.26. 15:57:22

"egyelőre én ilyennel még nem találkoztam"
Én viszont igen. És 2-3 jó párkapcsolatom ezen ment tönkre, hogy 40+ osan a csajnak hirtelen eszábe jutott, hogy ő most rögtön akar gyereket, - mert ez az élet! - és hogy, ha annyira szeretem őt, akkor nekem kéne akarni tőle gyereket (sic!). Azzal a körülménnye, hogy akkoriban épp a két kamasz lányomat neveltem egyedül.
És sok példám van, hogy eltengetik az életüket a nők olyan férfi mellett, akitől nem akarnak gyereket, de párkapcsolatnak tökjó. És aztán egyszer csak felébrednek.
A poszttal egyetértek: nem kell gyereket akarni. De akkor ez legyen tudatos döntés. Ilyennel is találkoztam és ezt tisztelem. De ez a legritkább. A tudatosság nagy hiánycikk.

Neytiri1 2020.11.26. 17:05:34

Mivel azt is, hogy jól tettük-e, hogy szültünk, és azt is, hogy jól tettük, hogy nem szültünk, sőt az, hogy nem jól tettük, hogy szültünk, nem beszélve arról, hogy nem tettük jól, hogy nem szültünk akkor derül ki, amikor már egyik és másik is eldöntésre került, és visszavonhatatlan, senki, sem magának, sem másnak nem tehet szemrehányást egyik miatt sem, mert minden esetben ez, mint lehetőség késői, ezért felesleges, egyiknek is másiknak is, egyik és másik esetben is, és bizony önmagunknak is.

Ad Dio 2020.11.27. 11:18:02

Sosem értettem, miért bizonygatja valaki, hogy ő TÉNYLEG de ISTENBIZONY nem akar gyereket. Majd ugyan ezzel a lélegzetvétellel nekem szegezi a kérdést, hogy én meg MIÉRT akarok/akartam?

Minek ez a tempó? Én sem kérdezem őt, Magánügy. Más se faggasson engem. Magánügy.

Nb. én azért szerettem volna gyereket, mert az élet szép és szívesen adom meg másnak is a lehetőséget, hogy ezt átélje. Meg mert jó dolog a gyerkőceimmel lenni.

Ugyanitt ha valaki ezt nem éli így, akkor ne legyen gyereke. Magánügy. Túl van ez a téma lihegve.

gregaba 2020.11.27. 11:49:17

A 20. század nagy izmusai előtt (lásd feminizmus, individualizmus estébé) nettó kiközösítették azokat a nőket + férfiakat, akik nem akartak gyereket. Nagycsaládi és társadalmi szinten is ez ment évezredekig.
Ehhez képest nagy fejlődés, hogy ma már kezd megengedőbb lenni a (nyugati) kultúra, és nem kell szó szerinti remeteségbe vonulnia mindannak a 30 feletti valakinek, aki egyszerűen nem akar gyereket.

Pettyes Szfinx 2020.11.27. 11:52:52

Van, aki vágyik gyerekre, és van, aki nem. Pont. És ebben az egy mondatban szerintem minden benne van, fölösleges tovább ragozni.
Nincsenek tudatos miértek. Én sem foglalkoztam azzal a kérdéssel, hogy miért szülök gyereket. Csak elképzelhetetlen volt számomra az élet gyerek nélkül, annyira vágytam rá.

Ekrü 2020.11.27. 12:32:18

Az,hogy valaki megbánja idős korára,hogy nem lett gyermeke a karrier/szinglilét előnyi stb. miatt az majd csak most fog kiderülni,hisz az első olyan generáció amelyik tudatosan nem vállalt gyermeket még csak 40-45 év körüli.Ez még kb 10-15 év.Még 40-45 évesen talál magának alkalmi párkapcsolatot,tehát nincs teljesen egyedül.
Nekem saját családban voltak olyan nők akik egyedül éltek,mondjuk náluk nem volt tudatos választás,a tapasztalat viszont az,hogy idős korukra jártak egyik rokontól a másikig, ajnározták a gyermekeket,akik ideig-óráig tűrték,viszont kamaszkortól kezdve már rájuk sem nyitották az ajtót.Ahogy a felnőttek is max egy évben egyszer-kétszer és emiatt a végén állandóan panaszkodtak.

2020.11.27. 13:10:39

Nem értem az egész sírás-rívást. Ha valaki nem akar gyereket, és valaki más ezt felhánytorgatja neki, akkor azt a másvalakit vagy pofán kell vágni, vagy nem kell vele többé beszélni. De mi a lófaxnak a sértődés meg a hiszti? Millió olyan helyzet van, ahol barátok, rokonok, idegenek olyan marhaságot mondanak, ami sértő. Ilyenkor az a helyes válasz, hogy közlöd, hogy ez neked nem tetszik, és ha még egyszer felhozza, vége a kapcsolatotoknak (és ha megteszi, tényleg véget vetsz a kapcsolatnak). Mi a picsának kell siránkozni meg idiótákkal beszélgetni azután, hogy kiderült, hogy idióták?

Real_Time 2020.11.27. 14:20:07

Na ilyen nővel én még nem találkoztam aki nem akar gyereket, pedig olyannal szívesen ismerkednék. Olyannal már találkoztam aki azt mondja magáról hogy nem akar gyereket, aztán egyszer csak pont mint a villanykapcsoló hatás GYEREK KELL. Meg a faszomat, azt.

Utó Pista 2020.11.27. 15:18:10

Semmi gond sincs ezzel.
Engem csak az zavar, hogy "hála" az alcsúti Mussolininak....csak azért elmehet valaki minimum 7 évvel nyugdíjba mert pinája van.

Orbánék Moszkva fele menekülnek! 2020.11.27. 15:25:02

Kár hogy a posztoló anyja nem volt ilyen menő és felvilágosult, mint a posztoló, akkor most hátha valami humoros vagy érdekes írás lenne itt ehelyett.

Kicknick 2020.11.27. 15:50:52

@Real_Time: persze, mert lúzerekkel volt körbevéve oszt azoktól jogos h nem kell gyerek. Se pénz, se villogás, akkor meg minek zúzza szét magát? aztán jöttél te akitől minden nő gyereket akart...hmm, főnyeremény lehetsz :D
By dö véj : Mi azért vállaltunk gyreket hogy ne a rohadék rokonság örökölje amit összeraktunk, meg ne az állam. Oszt ha esetleg néha bejön majd az öregotthonba 30 év múlva az csak hab a tortán

MsIreneAdler 2020.11.27. 16:01:48

Szerintem pont, hogy senkinek nem kellene magyarázkodnia. Mindenki el tudja dönteni, hogyan szeretne élni.
A gond akkor kezdődik, mikor az egyik tábor meg akarja győzni a másikat. Mikor a gyermeket nem vállalók istenítik az ő szabad, kötöttségektől mentes életüket, hülyének nézve a családosokat. Mikor a gyermekesek gonosz, önző, karrierista, egoista embereknek titulálják a másik oldalt. Miért kell ezt? Miért magyarázzák egyesek folyton, kényszeresen a bizonyítványukat? Nekem ez mindig gyanús, akármiről van szó. Mindig olyan érzésem van mikor ilyet hallok, mintha nem is engem, hanem saját magát győzködné az illető, hogy neki milyen szuper élete van.

@Ekrü: ez egy nagyon jó és érdekes meglátás, amit írsz. Annyi különbséggel, hogy nem kell még 10-15 év. Én már most is látom a korosztályomban hogyan sprintelnek egyesek így a mondhatni finishben, hogy még egy épkézláb férfit találjanak. Ez a riadt kapkodás, ha még nem is a megbánás, de már annak a jele lehet.

Pfdd 2020.11.27. 16:15:05

Legtöbben maguknak bizonygatják hogy nem akartak gyereket, legfeljebb szűk családi körben az 1-2 tampintatos embernek aki ilyet megkérdez. 1001 oka lehet valakinek miért nincs gyereke és ebből 1 mert sohasem akart. Innentől kezdve csak a hülye kérdez meg ilyet, azokkal meg nem foglalkozunk. Persze nem is szoktak ilyet kérdezni általában, tehát jön a szokásos önigazolás. Az önigazolás pedig általában kibúvó keresése rossz döntések alól.
Ilyen emberek szokták elmondani az ismerősnek, barátnak, kollégának miért nem akartak gyereket, pedig soha senki nem kérdezte.

Rolpent 2020.11.27. 16:15:13

@Utó Pista: téged se az eszedért szeretnek az ismerőseid az biztos...

Rolpent 2020.11.27. 16:29:08

@Pfdd: szerintem a kérdés is rossz mert egy gyerekhez ( bármit is mondjanak a liberálisok ) mégis csak 2 ember kell! Két ember közös döntése ez. Tehát nem lehet 1 embert megkérdezni. 2 embert kell.

Rolpent 2020.11.27. 16:32:11

Én a másik amit inkább megkérdeznék és sokkal érdekesebb, hogy miért akarnak az emberek állatot?
Lépten nyomon kutyák és macskák. Minek ennyi háziállat? Hova miért? Sose értettem ezt. És általában ezek az állatbarát emberek sokszor iszonyatosan viselkednek az emberekkel vagy 0 szociális érzékük van. Az állatukkal alszanak stb.!

Szerintem ez a furcsa manapság és nem pedig a gyerekvállalás...

Az állattartás kezd beteges méreteket ölteni. Ez a hülye covid is az állatoktól jön....

Andy73 2020.11.27. 16:47:12

A kérdés akkor válik érdekessé, ha a pár egyik fele szeretne gyereket, a másik meg nem, ahogy arra sok kommentelő kitért. Aztán, ha emiatt véget ér a kapcsolat, pedig egyébként minden tökéletesen működött, sőt, boldogok voltak együtt, akkor utána el tudom képzelni, hogy megbánja az illető, hogy élete szerelmét emiatt elvesztette.
Ha a pár egyik tagja sem akar gyereket, akkor nincs ilyen probléma, viszont később lehet, hogy ők is megbánják, amikor már késő.
A posztoló írásai kapcsán meg az szokott eszembe jutni, hogy éppen ezért van nagy szükség a nagycsaládokra, hogy ellensúlyozzák gyermekteleneket és az egykézőket. A legtöbben csak egy-két gyerekben gondolkoznak, és el sem tudják képzelni, hogy többet is vállalhatnának. Viszont a matek úgy jön ki, hogy minden gyermektelenre ugyananyi négygyerekes nőre lenne szükség, hogy kijöjjon a demográfiailag minimálisan szükséges kettes átlag (és minden egykézőre ugyanannyi háromgyerekes, bár most nem ez a téma).

aranea 2020.11.27. 22:19:19

@Rolpent: "Ez a hülye covid is az állatoktól jön...."
Mert a hülye túlszaporodott, mindent eltipró emberi faj példányai megzabálták még azokat is.
De kik is terjesztik...? Az emberek. Nos, azt hiszem, inkább maradok az állatoknál ;)

aranea 2020.11.27. 22:22:09

@Orbánék Moszkva fele menekülnek! :
"Kár hogy a posztoló anyja nem volt ilyen menő és felvilágosult, mint a posztoló, akkor most hátha valami humoros vagy érdekes írás lenne itt ehelyett."
Jajj de új (nem) nézőpont!
Vedd úgy, hogy egy alternatív jövőben a posztoló az anyja annak a jóembernek, akinek ezt az "okosságot" mondanád.
(s ha már ott tartunk: rengeteg ember így gondolkodik, és mégis szaporodik, mert "besikerül" vagy a megmondóemberek bebeszélik neki, hogy "de gyerek az keeellll")

aranea 2020.11.27. 22:24:20

@Real_Time: "Na ilyen nővel én még nem találkoztam aki nem akar gyereket"
Ajánlom figyelmedbe a facebook Gyermekmentes övezet nevű oldalát, több mint 18 ezer kedvelővel... olvasgass a kommentek között ;)

Lorrh 2020.11.27. 23:02:44

@Rolpent: Nagyon jól mondod! Itt a házunkban minden lakásban kettő darab kutya plusz kanári aranyhörcsög akvárium istenharagja van. Ja meg gekkók. Legfelső emeletről egy fura állatot hoznak le pórázon... talán vadászgörény.

A nyugati ember arroganciájának ékes példája, hogy kiirtotta a vadon élő állatokat, elvette az életterüket és akkor körülveszi magát olyan állatokkal amiket ő tud uralni. A Föld bioszférájának legnagyobb része az ember által kedvtelésből meg iparilag tartott haszonállat. A Dániában milliószámra leölt kisállatok meg egész pokoli holokauszt.

És igen, ez is összefüggésben van a gyerektelenséggel, mert könnyebb egy kutyát macskát uralni, mint egy gyereket felnevelni. Ráadásul a büdös kölök meg rohadt hálátlan is lesz és megveszi apjának anyjának a "Mérgező szülők" c. könyvet karácsonyra finomutalásféleképpen.

Lorrh 2020.11.27. 23:07:38

@aranea: Értem én az embergyűlölő indulatodat. De magaddal is kéne akkor kezdeni valamit, mert ilyenkor mindig MÁSIK emberekre gondolsz. A másik ember a felesleges, az a kártékony, az a túlszaporodó. Te csak ártatlan kiskedves vagy, aki a légynek sem árt és hogy szereti a kutyulimutyuliiiit is. Akkor te csakis jólelkű kedvesember lehetsz... oh wait.

Lorrh 2020.11.27. 23:11:19

@Andy73: "hogy megbánja az illető, hogy élete szerelmét emiatt elvesztette."
Melyikük bánja meg? Aki gyereket akart, elpusztította a kapcsolatot és mégis egyedül, gyerektelenül marad?
Vagy aki nem akart gyereket bevállalni és aztán irigyli az exe későbbi boldogságát az új babájával?

Szerintem sosincs megbánás. Aki elüldözi élete szerelmét, az meggyőzi magát hogy az a másik egy szemétláda volt, hogy ennyire azért nem szerette, hogy beváltsa az ő vágyait. A kognitív disszonancia jó munkát végez.

moonlight777 2020.11.28. 00:18:24

@Kamuflázs Dzsúlija:

Amíg társadalmi szinten ilyen ostoba ítélkezés és megbélyegzés zajlik a gyermektelenekkel kapcsolatban, addig igenis legyen minél több cikk, mert helye van...

Reactor 2020.11.28. 02:54:34

@Rolpent: Nekem speciel kutyám azért volt, hogy őrizze a házat. Azelőtt előfordult, hogy lépten-nyomon eltűntek dolgok a pincéből, egy ízben a kerékpáromat lovasította meg valaki. A policájok persze rendre leszarták a feljelentéseket, inkább a vasúti átjárónál trafiztak, meg láthatósági mellény hiánya miatt bírságolgattak, abból jön a zseton. Beszereztem egy kuvasz-kaukázusi medveölő keveréket, onnantól fogva akár a komplett családi kasszát is az udvaron hagyhattam volna.
Ami pedig a macskákat illeti, nekem mindig mentett cicáim voltak. Mert soha nem volt szívem otthagyni őket az út mellett, a gát oldalában, vagy ahova kihajították őket szaréletű féregnyúlvány emberek, hogy elpusztuljanak, velük ellentétben a cicák igenis megérdemeltek egy boldog életet. Legalább távol tartották a rágcsálókat az éléskamrától és a pincétől, volt, hogy egy héten belül öt szétmarcangolt patkányt is lerakott a macsek a lábtörlőre (az egérfogó ezzel szemben jó, ha kettőt elkapott, a többi utána már ösztönösen kerülte a csapdákat). Szóval nekem speciel hasznomra váltak az állataim.

@Andy73: Ha csakugyan élete szerelmével akad össze az ember, akkor ott sose lesz kérdéses, hogy akarnak majd gyereket anélkül hogy az egyik fél hagyná rábeszélni magát a másik fél véleményére. Gond azoknál a családoknál szokott lenni, ahol ha volt is szerelem, az igen hamar elmúlt, és onnantól már csak az érdek vagy a kapcsolatfüggőség tartotta össze a házasfeleket.

aranea 2020.11.28. 08:24:24

@Lorrh: Magammal kezdem: nem szaporodok, természetvédelmi és környezetvédelmi akciókban önkéntes munkát végzek, amit mások elcsesztek, próbálom javítani. Jaaa, és ami a legfontosabb életfeladatom: vitákkal, ismeretterjesztéssel felhívom az emberek figyelmét a szaporodásfetisiszta hozzáállásuk problémájára, és remélhetőleg évente legalább 1-2 egyeddel kevesebb születik miattam.... élethosszomtól függően ez elég szép szám lehet. ;)

aranea 2020.11.28. 08:30:04

"És igen, ez is összefüggésben van a gyerektelenséggel, mert könnyebb egy kutyát macskát uralni, mint egy gyereket felnevelni."
Ezen nagyon röhögök. Hány gyerekvisítás miatt vásárolt állat is szenved elhanyagoltan az udvar végében, mert a szülőnek ez volt az egyszerűbb...?
A kutyát-macskát egyebet nem gyerek HELYETT tartják, hanem azért, mert az adott személy AZT az állatot szeretné tartani. Megsúgom, hogy ha olyan lenne bármelyik, mint a gyerek, egy büdös darabot se tartanék. ;)

aranea 2020.11.28. 08:37:15

@Reactor: "a csakugyan élete szerelmével akad össze az ember, akkor ott sose lesz kérdéses, hogy akarnak majd gyereket anélkül hogy az egyik fél hagyná rábeszélni magát a másik fél véleményére. "
Cáfolom mind a saját élettapasztalatom nyomán, mind a többi tudatosan gyermektelen embertől hallottak alapján. Szinte kivétel nélkül szakítás a vége. Két esetet ismerek, ahol végül gyerekvállalás lett a vége, az egyiknél úgy fogalmaztak, hogy jó-jó, de nem vágna bele újra, a másiknál pedig kerek-perec veri a fejét a falba az illető, hogy "mekkora barom voltam" - de már nincs kiszállás.
Olyan embert kell társnak választani, akivel azonos értékrenden van az ember, és azonosak a céljaik. Nem pedig hormonoktól elkábított rózsaszín ködös aggyal beleugrani olyasmibe, amiről tudja, hogy nem szeretné.

Lorrh 2020.11.28. 08:44:22

@Reactor: "Ha csakugyan élete szerelmével akad össze az ember, akkor ott sose lesz kérdéses" HA CSAKUGYAN? Nagyon naiv rózsaszín álomképeid vannak a "szerelem"-ről. Ami ugye 1-2-3 évig tart. A gyerek meg 25 évig a nyakadon van. Ember, gondolkozzzz!!!

@aranea: csatlakozok a véleményedhez és tisztelem, hogy nem hozol több lelket erre a pusztuló világra. Abba se nagyon gondolnak bele a gyereket vállalók, hogy milyen élet vár majd a szemétbe és környezeti pusztulásba fordult Földön a gyerekeire unokáira. Az én fiatalkoromban, a 70-es években nem voltak ilyen kérdések, mindenki szaporodott otpkölcsönözött. Ma már nem tenném ugyanezt.

Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2020.11.28. 08:51:32

@Ad Dio: A gyermekvállalás addig magánügy, amíg egyedül vagy. Amint meg van, hogy „működhet ebben közre”, onnantól kezdve kettőtök dolga. De ez csak a klasszikus eset. Ma már „megoldható”, hogy egyedül is megcsináld, némi technikai segítséggel. (Esetleg mégis természetes úton, de eltitkolva a másik fél elől.) Utóbbi lehetőség(ek)nél nincs helye reklamációnak…

Ad Dio 2020.11.28. 09:33:15

@Jumbóka:

Megkövetlek, mert igazad van. Páros magánügy :-). De az ilyen cikkek meg a nagy magyarázkodások akkor is tök mellé mennek. Ma mindenki úgy dönt ahogy akar, nem kell ezt magyarázni. Pláne nem nyilvánosan.

Vikcsa00 2020.11.28. 12:47:34

27 éves vagyok,a pàrom szintén. Màr a kapcsolat elején tisztàztuk,hogy egyikünk se szeretne gyereket vàllalni. Jó gyerekkorunk volt,de tudjuk,hogy a most született gyerekeknek még a tiszta vízért is küzdeni kell majd. A vírusok,betegségek nagyrészt a túlnépesedés miatt vannak. Lassan minden orszàgban a levegő is borzalmas a szmog miatt. Eltűnnek az évszakok is. Mégis miért akarna bàrki ilyen életre kényszeríteni egy emberi lényt? És lehet azt hinni,hogy ez javul majd vagy majd a most született gyerekek tesznek valamit,de körül kell nézni. Nem érdekli a többségüket csak a youtube meg az iphone.(Hatalmas tisztelet a kivételeknek,akiket majd elnyom a többség). Egy olyan vilàgban,ahol abortusztörvényt hoznak,elvéve a nőktől a szabad akaratot. Kösz nem.

MsIreneAdler 2020.11.28. 13:15:14

@aranea: abszolút tiszteletben tartom a döntésedet, hogy nem vállalsz gyermeket. Csak ugye, ahogy azt már fentebb is írtam, azt nem értem, miért tartod fontosnak ezt a döntést úgy beállítani, mintha ez valamiféle jótétemény lenne a világnak vagy egyfajta megkímélése a meg nem születendő gyermekeidnek. Miért tartod fontosnak, hogy "megtéríts" másokat? Nekem ez a cselekvés semmivel sem különb, mint a szaporodásfetisiszták propagandája.
Ha már érvek: az, hogy te, a környezettudatos, felelősségteljes felnőtt ember nem szaporodsz, és nem nevelsz hozzád hasonló utódot, szerintem épphogy negatívan hat a világra. Ugyanis a többieknek eszük ágában sincs visszafogni magukat. Az, hogy hétköznapi európai embereket győzködsz arról, hogy ne vállaljanak gyermeket, totál felesleges és az ebben elért sikereidet még cseppnek sem tudnám nevezni a tengerben. A túlnépesedés elleni küzdelmet én személy szerint úgy képzelem el, hogy valaki pl óvszert osztogat ingyen és felvilágosító előadásokat tart mondjuk Afrikában. Annak van értelme.

Andy73 2020.11.28. 14:03:24

@Vikcsa00: Persze mindent meg lehet ideologizálni, de ha mindenki így gondolkozna, akkor ki fog majd titeket ápolni, ha megöregedtek és megbetegedtek? Persze lehet importálni ápolókat és orvosokat is, ahogy sok ország teszi, de pl. egy ilyen járvány idején, amikor lezárják a határokat, ez is elég problémás.
A szüleiteket is sajnálom, ha hiába várják az unokákat, de részben az ő nevelésük is okozhatta, ha ennyire sötéten látjátok a világot.
A természetes, háborítatlan élőhelyek valóban csökkennek világszerte, főleg a fejlődő és valóban túlnépesedő országokban, viszont a fejlettebb országokban, ahol a természetes szaporulat már régen negatívba fordult, éppenséggel már sokat javult a környezet helyzete. A széntüzelést (és bányászatot) és az azzal járó szmogot Anglia és a legtöbb nyugati ország már maga mögött hagyta, ott sokat tisztultak a folyók és a levegő is. Most a dízel és benzines autók kezdenek visszaszorulni, néhány évtized múlva már ezek is a múlté lesznek.
Járványok pedig mindig is voltak az emberiség történetében, a különbség, hogy az orvostudomány fejlődése a legtöbbet éppenséggel visszaszorította, és így drasztikusan megnövelte meg a várható élettartamot és az átlagéletkort az utóbbi évszázad során.

A technikai fejlődésnek persze vannak árnyoldalai, ha nem jól használják, de valójában az életszínvonal soha nem volt olyan magas, mint az utóbbi évtizedekben. Ma egy átlagember jobb körülmények között élhet, mint régen egy király: egy gombnyomással csinálhatsz meleget és fényt, ívóvíz és melegvíz is folyik a csapból.
Az már az emberek felelőssége, hogyan nevelik a gyerekeket, ki hogyan használja a kütyüket, de pl. a technikai fejlődés teszi lehetővé most a digitális oktatást is. Bő száz éve még mezítláb jártak a gyerekek iskolába, petróleumlámpával vagy gyertyával világítottak, a járványok miatt sokan nem élték meg a felnőtt kort sem, stb. Én nem sírom vissza azt az "idilli" kort.

Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2020.11.28. 14:31:56

@Ad Dio: Én is elfogadom, amit mondasz. Annyival azért kiegészítem, hogy a véleménynyilvánítással nincs különösebb gond. (Még a stílusból is sok minden belefér, hiszen nem vagyunk egyformák.) Honnan is ismernék meg más látásmódját, ha nem mondja el. A baj ott szokott lenni, amikor valaki rá akarja kényszeríteni a véleményét a másikra.

Reactor 2020.11.28. 15:12:42

@aranea: A rózsaszín köd effektust azért ne keverjük össze azzal, amikor az ember csakugyan az igazit találja meg. Nem 2-3 év után kell beleugrani egy olyan döntésbe, amit aztán az ember egész hátralévő életében megbán.

@Lorrh: Épp ezért nem durrbele bumm döntés alapján kell beleugrani egy ilyen kérdésbe. 2-3 év az lópikula. Ha a házastársak 8 év után se mentek egymás idegeire, és nem kattintott egyikük se olyan jellegű hirdetésre, hogy "Még sose volt ilyen egyszerű a megcsalás [évszám]-ban! A legjobb megcsalás, titkos viszony oldalak ITT!!!", na akkor érdemes elővenni a témát.
Ám meg tudod jól, hogy jómagam nem tervezek gyereket vállalni.

@Andy73: Egységesen ez sem igaz, hogy ma feltétlenül jobban él az ember. Bőven akad rá ellenpélda kishazánkban is. Ha olyanok a körülményei, az anyagi helyzete stb., akkor igen, jobban él. Ha meg nincstelenségbe születik bele, akkor nem. Ha választani kéne egy mai hajléktalan, és mondjuk egy 17. századi átlagparaszt életkörülményei között, az átlagparaszt magasan vezetne.

Ad Dio 2020.11.28. 18:41:50

@Vikcsa00:

" Egy olyan vilàgban,ahol abortusztörvényt hoznak,elvéve a nőktől a szabad akaratot. Kösz nem."

yermeke nem akarni, meg gyermeket ölni, ez ké dolog... nem baj ha idejekorán tisztázzuk. A családot TERVEZZÜK és nem elöljük.

Az abortusz a nyugati világ egyik utolsó barbársága. Kultúr ember nem öli meg a gyerekét...

Lénuska 2020.11.29. 08:33:37

@Lorrh: :):):)
Az a büdös kölök...:):):)
Nem tudtam volna kihagyni őket az életemből.:):):)

Andy73 2020.11.29. 11:26:56

@Reactor: "Egységesen ez sem igaz, hogy ma feltétlenül jobban él az ember"
Persze, hogy nem, én az átlagról írtam.
"Ha választani kéne egy mai hajléktalan, és mondjuk egy 17. századi átlagparaszt életkörülményei között, az átlagparaszt magasan vezetne."
A mai hajléktalant ne a korábbi átlagparaszthoz hasonlítsd, hanem a korábbi csavargó koldusokhoz, nincstelenekhez. A korábbi átlagparaszthoz hasonlítstd a mai átlag falusi embereket, a munkások mai helyzetét pedig összevetheted mondjuk a 100-200 évvel ezelőtti munkakörülményekkel az akkori gyárakban.
És persze az is nyilvánvaló, hogy az anyagi körülmények nem feltétlen boldogítanak, az csak egy lehetőség. Közhelyes, de igaz, hogy lehet valaki szegényen is boldog, és gazdagon is boldogtalan.

aranea 2020.11.29. 14:31:13

@MsIreneAdler: "miért tartod fontosnak ezt a döntést úgy beállítani, mintha ez valamiféle jótétemény lenne a világnak vagy egyfajta megkímélése a meg nem születendő gyermekeidnek"
Mert minden szempontból az, mint az élővilág, mind az emberi faj, mind az egyén szepontjából. Persze csak ha képes az ember a dogméktól elszakadni, és racuionálisan gondolkodni.
Azt nem értem, hogy te ezt miért nem érted?

"épphogy negatívan hat a világra. Ugyanis a többieknek eszük ágában sincs visszafogni magukat."
Bocs, de ha tele van a házibuliban a lakás, akkor még áthívsz a saját haverjaidból párat, hogy még többen legyetek, mint az általad nem kedvelt vendégek? Különösen úgy, hogy tudod: a saját haveri köröd az, aki mindent megzabál kétpofára...?
Vannak szervezetek az ismeretségi körömben, akik az elmaradott világrészekben ismeretterjesztéssel és fogamtzásgátlással foglalkoznak - én meg a munka ezen részét vállalom. Persze lehet kötekedni mindenben, hogy miért ez meg miért nem az... és te ugyan mit teszel, ha már Afrikát kifogásolod? Ja, hogy semmit, sőt, még itthon is szaporodsz, "beszállsz a versenybe"? Na ebben hol van bármiféle logika?

aranea 2020.11.29. 14:40:06

@Andy73: "Persze mindent meg lehet ideologizálni, de ha mindenki így gondolkozna, akkor ki fog majd titeket ápolni, ha megöregedtek és megbetegedtek?"
Szuper, rögtön te vagy az önzetlen, aki előre megfontolt szándékkal szaporodott, azaz megtermelte magának a szolgákat...? S ha már itt tartunk: a tömegével külföldre távozó fiatalok után itt maradókat ki fogja? (megértem, hogy mennek, ha lenne gyerekem, garantáltan kirúgdosnám én is egy jobb világba)

"A szüleiteket is sajnálom, ha hiába várják az unokákat, de részben az ő nevelésük is okozhatta, ha ennyire sötéten látjátok a világot."
A szüleink úgy hoztak rossz döntést, ahogy akartak, de komolyan azzal érvelsz, hogy tegyük tönkre mi is az életünket azért, mert ők megtették...? Ha TÉNYLEG szeretnek minket a szüleink, nem kívánnak nekünk olyat, ami nekünk rossz. Ha meg nem szeretnek ennyire, akkor feltenném a kérdést, hogy miért kéne a "kedvükben járni"? Arról ne is beszéljünk, hogy rengeteg olyan nagyszülőt ismerek, akik teherként élik meg az unokát és családi összejöveteleket, fényképen szépen megmutodatják a facebookon, de hagyja őket mindenki békén, ők már megtették a kötelességüket, nyugalmat akarnak.
"A természetes, háborítatlan élőhelyek valóban csökkennek világszerte, főleg a fejlődő és valóban túlnépesedő országokban, viszont a fejlettebb országokban, ahol a természetes szaporulat már régen negatívba fordult, éppenséggel már sokat javult a környezet helyzete. "
Itt már túl vagyunk egy népességrobbanáson, és lassan elindult a visszafogyás... jó lenne, ha ez a tendencia megmaradna (bár a károkat maximum csak enyhíteni lehet, megszüntetni nem).

aranea 2020.11.29. 14:45:25

@Ad Dio: Az abortusz nem gyilkosság, ahhoz ugyanis minőségében előbb embernek kellene lennie. A diósbejglihez sem kell fakivágási engedély, és egyetlen szelet süteményhez se jönnek jajongani a ligetvédők (amúgy egyetértek a céljaikkal), mert nem dióFÁT vágnak ki. Pedig ugyanaz a növény ott van a sziklevelek között.

Andy73 2020.11.29. 17:53:56

@aranea: A gyermeknevelés valóban nagy felelősség, és nem mindenki alkalmas rá. Amit írsz, abból nagyon úgy tűnik, hogy te sem. Ha te boldog vagy gyerek nélkül, lelked rajta. A soraidból viszont elég mély depresszió olvasható ki, egyáltalán nem a boldogság. Így gondolom, számodra az advent vagy a Karácsony sem a boldogság forrása, valószínűleg az is csak nyűg, mint a gyerekek. Aki mizantróp, annak tényleg jobb ha nincs gyereke.
Nekünk nem nyűg a gyerek, hanem öröm és boldogság, mind a három. De minden ember más, van akinek nem lehet gyereke, pedig nagyon szeretne, és olyan is van, aki nem is akar, de azért ők vannak kevesebben, szerencsére.

MsIreneAdler 2020.11.29. 18:52:51

@aranea: értem, hogy ezt gondolod, és abban is biztos vagyok, hogy ha nagyon sokszor elismétled, akkor nem csak te, de még talán sokan mások is elhiszik, hogy a nem szaporodás nem magánügy, hanem a legszuperebb eszköz, mit eszköz, fegyver egy szebb és jobb új világ megteremtésére, amit...izé...ha a terved sikerrel jár, ki is fog élvezni...jah,megvan, senki :)
Jó ötletet adtál mellesleg. Tudod, én nem vezetek, nincs autóm. Ezentúl ahelyett, hogy azt mondanám, egyszerűen nem szeretnék volán mögé ülni, mert nem szeretem az autókat, nem értek hozzájuk, béna vagyok, és nulla érzékem van az egészhez, inkább majd azt mondom, hogy a bolygót védem... :).
Van olyan ismerősöm, aki nem szeretne utódot. Bár soha nem firtattam, megtisztelt azzal, hogy elmondja: nem szereti a gyerekeket. Nyűgnek, gondnak érezné, a párjával teljesen jól megvannak ketten, nem szeretnék a kapcsolatukat ilyen irányba terelni. Azt mondom ez teljesen korrekt. Valahogy életszerűbb és igazibb ez nekem, mintha valami mártírt már már áldozatot kreálna magából, hogy ő bizony a Földanya megmentése érdekében mondott le az egyik legalapvetőbb ösztönéről. Nem. Ő volt olyan tökös, és felvállalta, hogy igenis a saját kényelme érdekében nem akarja ezt, meg nem gondolja, hogy jó anya lenne. Soha egy szóval nem agitált másokat, soha egy szóval nem volt lekezelő, bunkó a családosokkal, sőt több együttérzésre, támogatásra lehetett tőle számítani, mint akár más gyerekesektől. Lehet ezt így is csinálni.
Nem Afrikát kifogásoltam, hanem annak értelmét és a világra gyakorolt "óriási" hatását, hogy jólszituált európaiakat győzködsz arról, hogy ne vállaljanak gyereket. Persze a te dolgod mit csinálsz szabadidődben, ha ez jó neked, esetleg a lelkedet nyugtatja, akkor hajrá.
Ó és látom, te már el is döntötred, hogy én egy amolyan felelőtlen, szaporodó rosszfiú vagyok :). Mint mondtam ez magánügy, annak beszélek róla, akinek szeretnék....

Lorrh 2020.11.29. 18:53:16

@aranea: Amúgy minden szavaddal egyetértek, e kivételével: "megtermelte magának a szolgákat."
Nem szolgát termelt, hanem szeretetet, törődést, önzetlenséget, lemondást, önfeláldozást adott a világegyetem számára a gyerekei képében. És ő is számít arra, hogy ebben a kegyben részesül, amikor ő lesz rászorulva. Ennek így egész más a dinamikája, mintha a gyerekét a saját szolgájának tekintené, nem?

Ad Dio 2020.11.29. 20:55:51

@aranea:

Khmm... most tényleg azt kellene komolyan vennem, hogy a diósbejglit hasonlítod az emberi magzathoz?

...furafurafura...

Reactor 2020.11.29. 22:35:58

@Ad Dio: Csak ihletet kapott a nevedtől, na :D Meg amúgyis, jön a karácsony, gondolom már várja :D

Semmi baj nincs avval, ha valaki gyereket akar vállalni és fel is tudja nevelni, mármint rendesen. Azzal van baj, amikor az egész gyerekvállalást úgy adja elő, mint a marketinges csávó a Gnolorp motorolaj-adalékot a teleshopban, gyakorlatilag rátukmálja mindenkire.

Ad Dio 2020.11.29. 23:06:23

@Reactor:

Ez mondjuk így van. Nekem van gyerekem. Nem is egy. Imádom őket... és naponta 10x kapok agybajt tőlük. :-D Ezt csak annak javaslom, akinek ez így is kell. Mert nincs rajtuk kikapcsológomb. ... de még hangerő szabályzó sincs... zilyen...

Lorrh 2020.11.30. 08:16:53

@Ad Dio: Ez egy hasonlat volt. El tudsz vonatkoztatni?
A "dugó van a városban" sem azt jelenti, hogy egy nagy parafadugót toltak fel a Margit hídra.

Egy megfogant magzat még nem ember, mert hiányzik az a 9 hónapnyi fejlődés és nehézségeken átverekedés ami a legerősebbek kiválasztódását jelenti. Ezt magyarázni kell neked?

Ad Dio 2020.11.30. 08:31:04

@Lorrh:

Édes Istenem. Ezt a sok hülyeséget magadtól hordod össze, vagy segít valaki?

Mi az, hogy legerősebb kiválasztódása, Te nagyonhülye... szerinted a megszületés után nem érik az embert nehézségek? Nem folyamatos a kiválasztódás? Azon felül figyi: az abortuszban mi a fene szelektív? Az erős, egészséges, rátermett magzatnap PONT ugyan annyi eséllyel indul a turmixgép ellen, mint a satnya.

Ja, és azon kívül hogy te azt mondod és persze te mindent is tudsz, tudnál moindani EGYETLEN olyan evidenciát, vagy következtetési láncot, ami alapján a 9 hónapos ember emberebb, mint az épp megfogant ember? Csak azért kérdezem, mert ugye ezért te kaphatsz egy nobelt, mivel a komplett biológia ezek szerit tévedésben van (adott gerinces faj adott egyedének az élete annak genetikai azonosíthatóságával kezdődik).

Lorrh 2020.11.30. 09:02:50

@Ad Dio: " vagy segít valaki?"
Persze, segítenek az ápolók.

aranea 2020.12.01. 11:44:36

@MsIreneAdler:
"ha a terved sikerrel jár, ki is fog élvezni...jah,megvan, senki :)"
1. mivel esélytelen, hogy TELJES mértékben sikerrel járjon ezért azok fogják élvezni, akiket nem tipor a tömeg 2. és ami még fontosabb: már régóta nem embercentrikusan gondolkodok, hanem természetcentrikusan => minden lénynek használ az emberi pupuláció csökkenése.
"Tudod, én nem vezetek, nincs autóm. Ezentúl ahelyett, hogy azt mondanám, egyszerűen nem szeretnék volán mögé ülni, mert nem szeretem az autókat, nem értek hozzájuk, béna vagyok, és nulla érzékem van az egészhez, inkább majd azt mondom, hogy a bolygót védem... :)."
Akkor nyisd ki a szemed, és tájékozódj: rengeteg ember éppen azért nem vezet, azért nem tart autót, mert kifejezetten környezetbarát közlekedést AKAR választani (persze ebben a sárbaragadt gondokozású országban ez sokaknak meglepő).
Tovább megyek: SENKI nem b.szogatja naponta, családi, munkahelyi és kormányzati szinten azokat, akik nem autóval közlekednek. Annyi támadást kapnak a tudatosan gyerektelenek, hogy aki tényleg csak azért nem akar, mert nem akar, még az is előbb utóbb "beerősíti a védekezését" egyéb indokokkal.
"Lehet ezt így is csinálni."
Csak éppen én nem ez az ember vagyok.
"Nem Afrikát kifogásoltam, hanem annak értelmét és a világra gyakorolt "óriási" hatását, hogy jólszituált európaiakat győzködsz arról, hogy ne vállaljanak gyereket."
Olvasgass kicsit valódi cikkeket is a témában, ne csak a bulvárt: www.bocs.eu
Részletekbemenően tárgyalja a 3. világ problémáit is, és a fejlett világét is. Az ökológiai lábnyoma sokszorosa egy európainak, mint sárkunyhós afrikainak. El lehet gondolkodni, hogy ki a kártékonyabb....

aranea 2020.12.01. 11:46:08

@Lorrh: "Nem szolgát termelt, hanem szeretetet, törődést, önzetlenséget, lemondást, önfeláldozást adott a világegyetem számára a gyerekei képében."
Te komolyan gondolod ezeket a csillámporos rózsaszín cukormázas kliséket....? Mármint el is hiszed? Ajjajj...

aranea 2020.12.01. 11:47:44

@Ad Dio: ""Khmm... most tényleg azt kellene komolyan vennem, hogy a diósbejglit hasonlítod az emberi magzathoz?"
Ha nem vagy képes értelmezni, hogy mit jelent egy HASONLAT, amivel az egyedfejlődés minőségi lépéseinek szemléltetéséhez kiemeltem, akkor valóban fura vagy.

Ad Dio 2020.12.01. 11:51:19

@aranea:

Egyedfejlődés "minőségi lépései"... mesélj még erről plíz. Ha lehet minél inkább tudományosan, mert a többi nem nagyon érdekel. :-)

aranea 2020.12.01. 11:59:01

@Ad Dio:
"az abortuszban mi a fene szelektív?"
Pedig pont egy nagyon jó példa a kiválogatódásra: elősegíti, hogy azok genetikai állománya menjen tovább, akik akarnak és képesek gondoskodni az utódaikról.
"szerinted a megszületés után nem érik az embert nehézségek?"
A megszületés utáni 9 hónapban TÖREDÉK annyi esélye van a természetes pusztulásra, mint a megelőző 9 hónapban. (vetélés vs csecsemőhalálozás)
"Nem folyamatos a kiválasztódás? "
Hát nem. Szerencsére az életképtelenebb embriókat-magzatokat még nem mentik tűzzel-vassal-műtéttel stb. Ha megszületett, onnantól akár magatehetetlen szobanövényként, gépekre kötve is életbentartanak az "élet szentségére" hivatkozva a bigottak.

"Ja, és azon kívül hogy te azt mondod és persze te mindent is tudsz, tudnál moindani EGYETLEN olyan evidenciát, vagy következtetési láncot, ami alapján a 9 hónapos ember emberebb, mint az épp megfogant ember?"
Hmmm, pl. nem élősködik egy másik ember testében úgy, hogy az nem tud tőle megszabadulni?

aranea 2020.12.01. 12:05:11

@Ad Dio: Ontogenezis, google a barátod, ha nincs meg a bioszkönyved.
Ha már ott vagy, hasonlítsd össze a filogenezissel, és próbáld már LOGIKUSAN megindokolni, hogy miért lenne cikibb egy 10 hetes humán embrió abortusza, mint pl. az éticsiga elkészítése ;)

Ad Dio 2020.12.01. 15:06:12

@aranea:

:-)

Azon gondolkozok, hogy a vonal túlsó végén vajon egy gimnazista van-e... csak azért, mert nem mindegy hogy mennyire legyek durva a kinevetésével.

Szóval az ortogenezis annyit jelent, hogy az EMBER FAJHOZ TARTOZÓ EGYED végigmegy hasonló stációkon, mint ami a törzsfejlődésben megfigyelhető volt. Nb. attól még az az egyed EMBER, nem pedig bármi más akkor és ott is. A 12 hetes magzat pedig már réges-régen túlhalad mindezen.

Semmiféle "minőségi" ugrások nincsenek ebben a történetben. Fogamtatástól az egyed haláláig EMBERI EGYEDRŐL beszélünk. Barátkozz meg a gondolattal: ez a tudomány, ehhez képest minden más önkényen alapul.

Ad Dio 2020.12.01. 15:10:40

@aranea:

"Hmmm, pl. nem élősködik egy másik ember testében úgy, hogy az nem tud tőle megszabadulni?"

Ismét csak légy erős: a megszületett gyermek sem életképes önállóan. Évekig "élősködik" másokon. Sőt. mondok még valamit: kevés kivételtől eltekintve nem vagyunk önállóan életképesek. A társadalom tart bennünket életben.

Nb. A gyerek abban a bizonyos "élősködős" képletben tökéletesen ártatlan. A létezése általánosságban (az egyszerű esetet véve alapul) két ember közösen vállalt tettének eredménye. Akkor is, ha nem ez volt a szándékuk.

Lorrh 2020.12.02. 08:02:39

@aranea: dehogy hiszem! Én is csak egy hazugfideszes vagyok :-)

"ökológiai lábnyoma sokszorosa egy európainak, mint sárkunyhós afrikainak"
Igen, ebben a jelen végtelenül piciny időszeletben igaz ez ahol most élünk. Viszont erősen törekszik erre a hatalmas öko lábnyomra egész kína, egyés india, egész indonézia == 3 milliárd ember. És afrika a következő lábnyom követelő óriás. Igen, nekik is okostelefon, nagy autó, világkörüli utazás a vágyuk. És ennek kielégítésére törekszenek, abban a másodpercben amikor enyhül a nyomor náluk.

Billy Hill 2020.12.02. 23:23:53

(Amúgy Afrikában nem óvszert kellene osztogatni, hanem terjszeteni a felnőttfilmek teljes tárházát ingyen és bérmentve. Hogy rájöjjenek, nem kell a partnerBEN elélvezni, hanem más módjai is vannak a finálénak, pl. lehet gyöngy nyakéket ajándékozni, vagy esetleg eleve a hátsó ajtón kopogtatni, mint a Deep Purple... ;-)

Billy Hill 2020.12.02. 23:33:07

(Sokáig én is azt hittem, hogy nincs szükségem 100 wattos, csöves Marshall erősítő fejre 4x12 ládával, mert minek az, túl hangos - aztán amióta megvan, fülég ér a szám... Szóval vannak dolgok, amikről akkor lehet hitelesen nyilatkozni, ha az embernek van vele saját (!) tapasztalata (!). De persze lehet oldalba fikázni is kívülállóként, az nagyon menő tud lenni... :-)
süti beállítások módosítása