Miért viselik olyan nehezen a szülők, ha a gyerekeik szinglik?

2020. június 11. - Single Pink Lady

A legtöbb anyával ellentétben az enyém kifejezetten nem akarta, hogy férjhez menjek. Nem, mintha a szingli életmódot tartotta volna kívánatosnak, egyszerűen csak nem hitte, hogy alkalmas lennék a házasságra. Valójában tényleg nem vagyok az, de lehet, hogy éppen azért, mert annyira ellenezte, hogy megpróbáljam, hát persze, hogy az első adandó alkalommal dacból férjhez mentem.

hazassag_kell_01.jpg

Mondhatnánk, ha a titkos célja az lett volna, hogy férjhez menjek, és tudta: sokkal inkább hajlok majd rá, ha kijelenti, mennyire nem nekem való ez az egész, akkor remek csapdát állított. Fogalmam sincs, hogyan reagáltam volna arra, ha épp ellenkező üzeneteket kapok, nevezetesen, hogy egy nőnek férjhez kell mennie és gyerekeket kell szülnie... Lehet, hogy akkor meg inkább szingli maradok, vagy sokkal jobban meggondolom, kivel kötöm össze az életemet.

De a legtöbb anya (általában az anyák jönnek csak elő ezzel a témával) kifejezetten frusztrálja a gyerekeit azzal a kívánságával, hogy azok végre kössenek ki valaki mellett. Ezt sokszor még abban az esetben is előadják, ha közben mindent megtesznek azért, hogy ez ne sikerüljön, mivel nem engedik el a kezüket, mindent ők akarnak eldönteni helyettük, még azt is, hogy ki legyen a partnerük...

Persze, tudjuk, hogy nem olyan régen még a legtermészetesebbnek az számított, ha valóban a szülők döntötték el, hogy házasságra lépjen-e a gyerek, ha igen, mikor és kivel. Az egyéni érzelmeknek, terveknek, hajlamoknak nem jutott tér – és ez a világ nagy részén még mindig így van. A szülő gyakorlatilag élet-halál ura.

Nyugaton ez a hatalom kihullott a szülők kezéből. Ahogy a gyerek betölti a tizennyolcat, azt csinál, amit akar, de persze sokan már jóval ezt megelőzően is. A szülőben munkáló vágy azonban, hogy egyengesse a gyerekei útját, hogy jobb döntéseket hozzon, mint amilyeneket ők hoznának, ettől nem szűnik meg. A késztetés sokakban ott van, csak a nemtörődöm szülők nem esnek kísértésbe a tekintetben, hogy befolyásolják a gyerekeik pályaválasztását, de legfőképpen is a szerelmi életét.

hazassag_kell_02.jpg

A szülő azt szereti, hogy mielőtt ő maga megöregedne, a gyereke sorsa rendeződik – és még mindig sokan érzik úgy, hogy ez a sorsrendeződés egyet jelent a házassággal, családalapítással. Akinek ez nem sikerül a húszas éveiben, vagy aki egyszerűen nem ezt az utat akarja járni, amiatt a szülei sokszor aggódnak.

Noha a legtöbb szülő pontosan tudja, hogy a házasság, családalapítás nem old meg semmit, nem valamiféle végső nyughely, nem rév, amelyben majd békésen lehet ringatózni életünk végégig (hiszen az ő saját életükben sem volt az), mégis úgy érzik, hogy minden, ami ezen kívül van, mint a karrierépítés, az utazgatás, a kalandozgatás, a láblógatás nem felnőtthöz méltó életmód.

Főleg akkor érzik így, ha ők maguk is vágytak volna hasonló dolgokra, de nem engedhették meg maguknak, hogy ilyesfajta életet éljenek – lehet, pont azért, mert megfogant az a gyerek, akinek a sorsát annyira szeretnék elrendezni.

Az anyák persze sokkal többen foglalkoznak általában ezzel a témával, mint az apák, és a lányokat sokkal jobban frusztrálják a pártalálási utalgatásokkal, mint a fiúkat: hiszen előbbiek „futnak ki hamarabb az időből”. És még mindig tartja magát a nézet, hogy a házasság a nők leghőbb vágya – de ha ez igaz is, elsősorban azért, mert egész gyerekkorukban erről mesélnek nekik. Nem azért, mert különféle életpályák közül mindenki ösztönösen ezt választaná.

Persze, érthető, hogy sok ember számára az unokák jelentik az igazi beteljesülést, a család, a név folytatását, ők adják meg azt az érzést, hogy nem hiába mondtak le annyi mindenről és nevelték fel a gyerekeiket. Kevés anya képes azt békés lélekkel elfogadni, hogy nem lesz unokája, mert a gyereke nem akar családot. Vagy mert egyszerűen nem talál megfelelő partnert, esetleg meddő.

Akinek élete fő műve a saját gyereke, aki úgy érzi, hogy mindent érte áldozott fel, az persze nagyon frusztrált, ha a gyerek nem teszi ugyanezt... Valahol meg lehet érteni ezt az érzésvilágot is, de hiba lenne az anyánknak szülni. És persze hiba csak azért férjhez menni, mert szerinte ezt kellene tennünk – vagy éppen amiatt, mert szerinte ezt semmiféleképpen nem kéne megtennünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://mindenkiszingli.blog.hu/api/trackback/id/tr5015803786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reactor 2020.06.12. 17:42:03

A legtöbb mai szülő (nem mind, deeeee azért eléggé sok) még az "átkozsban" nőtt fel - egy olyan rendszerben, ami gyökeresen más, és sokkal jobb volt a mainál. Azidőtájt a házasság volt egy kapcsolat célja, és többnyire a szeretet volt az alapja, nem az érdek. Manaság a házasság már nem az, ami egyszer volt.
Persze, akkor is léteztek hozományvadász férfiak, pénzvadász nők, félrekúrók - őket anno kiközösítették, és ha tehették, seggbe is rúgták. Ma pedig? Puncs.hu, viszony.hu, satöbbi?
Hát többek között ezért se akarunk házasodni.
Lehet, hogy (a szülők szerint) a házasság megold sok problémát, csak éppen ugyanannyi új problémát is generál, ha nem többet. Eredő = 0.

CSOKKI MÁLNA 2020.06.12. 20:27:56

A nők egy része számára a házasság épp a gyermekkor meghosszabbítása érdekében történik. Ha megtalálják az anyagilag kellően perspektivikus férjet, és szülnek két gyereket, meg van oldva az életük.

Almandin 2020.06.12. 21:20:23

Szerintem nagy probléma van, ha a szülő irányítani akarja a felnőtt gyereke életét. Többnyire ezek a szülők személyiségzavarosak, nem képesek célt találni az életükben a gyereken kívül, akit a tulajdonukként kezelnek. Esetleg a vágyaik megvalósításához használják fel őket, mint eszközöket (pl. az anya unokázni akar és presszionálja a lányát a szülésre, nem érdekelve, hogy ő mit akar).

Cicaszemű 2020.06.12. 21:49:39

@CSOKKI MÁLNA: Ehhez kell egy olyan férfi is, aki a feleségét a házon belül akarja tudni és nem örülne neki ha dolgozna...Csak legyen szép és kívánatos egész nap, kerül amibe kerül...Tudod, a zsák meg a foltja... :)

'it's cool to know nothing' 2020.06.12. 21:58:30

"A szülő azt szereti, hogy mielőtt ő maga megöregedne, a gyereke sorsa rendeződik..."

Majd meglátod te is, hogy milyen ez. Ja nem fogod meglátni. Nem lesz se gyereked, se unokád. Helyette lesz... Mi is?
Megöregszel, meghalsz és kész.
Van az ember életében egy pont, amikor már elért mindent, amit lehetett. vagy a legszerencsésebbeknek, amit akart.

Még több pénz, még egy siker?
Már voltam ott, már jártam arra, már megvolt.

Utána a gyerekek, unokák sikerei adják meg azt a sikerélményt, amit korábban ő élt meg. Csodás dolog együtt örülni velük, megosztani a tapasztalatokat, segíteni útjukon őket.
Enélkül mi értelme van bárminek is?

Eszedbe fog még jutni amit most írok, és nagyon szomorú leszel tőle.

Wildhunt 2020.06.12. 22:21:24

@'it's cool to know nothing': 10 év múlva indul a mindenkiszeretiamacskákat.blog...

CSOKKI MÁLNA 2020.06.12. 22:42:37

@Cicaszemű: Ha sokat ugrál a férj, max elválik tőle. Aztán a tartásdíj meg a gyerektartás is szép kis összeg lehet, ha mondjuk a pasi több milliót keres havonta..

Cicaszemű 2020.06.12. 22:58:17

@CSOKKI MÁLNA: Pontosan...Aki nem egyenrangú társat keres, hanem egy olyan dekoratív nőt aki pénzforrásnak tekinti a férjét , az így fog járni.

AlexAston 2020.06.13. 07:13:30

Kedves blog író. Téged is anya szült. Ha nem így gondolta volna anyukád, most nem írnak itt a hülyeségeket. Ha másba nem, legalább ebbe gondolj bele.
Igenis felelőssége az embernek a jövő miatt gyerekeket szülni. Mert különben elfogyunk.
De max majd a cigányok megoldják a népesedési....

apro_marosan_petergabor 2020.06.13. 08:08:00

A blog címe mndent elmond. A szingli lét reklámozásáról szól.
Ez az átgondolatlat "projekt" Ny-Európában "sok sikert" felmutatott már... Majd minden ország termékenységi rátája az ideális 2,2 (önfenntartás alatt van), ezért importálni kell a munke és vásárlóerőt a gazdaság fennmaradásához, a nyugdíjak fizetéséshez stb Jönekk is mohamedán arabok, négerek s megoldják ezt a kérdést, lecserelik szépen az európai lakosságot. Az USA kicsit jobban jár, mert a latinok, meszticek (bevándorlók) eősen hívő keresztények, s náluk sincsen gond a népszaporulattal.
De közelíthetjük máshonnan is.
"it's cool to know nothing'" jól, tömören összefoglalta:
"Megöregszel, meghalsz és kész. Van az ember életében egy pont, amikor már elért mindent, amit lehetett. vagy a legszerencsésebbeknek, amit akart. Még több pénz, még egy siker?
Már voltam ott, már jártam arra, már megvolt. Utána a gyerekek, unokák sikerei adják meg azt a sikerélményt, amit korábban ő élt meg. Csodás dolog együtt örülni velük, megosztani a tapasztalatokat, segíteni útjukon őket.
Enélkül mi értelme van bárminek is?"
Előfordulhat, hogy nem sikerül fiziológiailag a gyereknevelés - akkor van értelme foglalkozni a kérdéssel, több értelemmel megtölteni a szingli létet, társadalmilag hasznosnak lenni, s főleg nem belépni a "szingli harcosok klubjába", s lebeszélni emereket, arról, amire egyébként képesek lennének. Fordítva, rábeszélni őket: igen, te képes vagy rá, keresd hozzá az utat, találd meg benne az örömödet!
Igen a házasság kompromisszumokkal, lemondással, alkalmazkodással jár - illetve ezt feltételezi. Nem is sikerül mindig, de újra lehet kezdeni - s sok,más örömmel jár. Ez valóban felnőttséget feltételez, fel kell nőni hozzá, érettnek kell lenni rá, nevelni kellhozzá a a gyerekeket, embereket - ez is egy fontos feladata a társadalomnak, a szülőknek.
Sokan tudják, teszik ezt, a libero main stream viszont ezzel szembe megy, de egyre többen mennek szembe a libero main streammel, s ez így van jól.

eßemfaßom meg áll 2020.06.13. 09:14:07

Anyád nyugodt lehet, a génjei nem öröklődnek tovább.

Szornyeteglajos 2020.06.13. 09:19:28

Vannak emberek, akik végtelen számú oldalról képesek megmagyarázni, indokolni, miért is felesleges erőfeszítéseket tenniük valaminek az eléréséért. Amikor előkerül a szingli téma, csak ilyen nők megnyilatkozásaival találkozom.
Vannak emberek, akiknek tényleg nem való a házasság, tartós kapcsolat. De valahol az írásokból mindig kilóg a lóláb. Sejthetővé, vagy nyilvánvalóvá válik, valamilyen személyiségbeli, vagy lelki hiányosság, ami nem biztos, hogy csak a párkapcsolatait teszi problémássá.
Nem is zavarna ez a dolog, de legalább ezeket a minden oldalról megmagyarázásokat ne erőltetnék!
Egy egészséges, viszonylag normális embernek a szingli létet választani egyszerűen balgaság, mert a kényelmen kívül,( ami azért főleg a szabadsággal, egyéni függetlenséggel, és azzal, hogy nem kell egy családhoz alkalmazkodni, ki is merül,) és egyfajta életszínvonalon kívül semmi mással nem kecsegtet. A távlati vonzatokról, mint az időskori elmagányosodás, egy nem várt betegség, stb. viszont SOHA nem beszélnek ezek az emberek! Legfeljebb a humor szintjén. Arról már nem is írok, hogy akiknek tényleg az az életük fő műve, hogy 3-4-5 gyereket megszülnek, akik gyakorlatilag nőnek mint a gomba, a harcos szingli idős korára olyan masszív szavazóréteget "nevelnek" föl, akik adott esetben az ablakon fogják kidobálni az elaggott szingliharcos számukra fölösleges holmijait a lakásából, hogy birtokba vehessék azt szociális alapon, a többség jogán.

dezsoke007 2020.06.13. 10:09:41

Én éppen szingli vagyok, elvált. De van két gyermekem, 20 és 22 évesek. Az életük miatt nem aggódom, mert már most tudom, hogy "rendeződött". Furcsa az ő jövőjükre úgy gondolni, hogy rendezett már most. Az anyjukkal közösen úgy neveltük fel őket, hogy nem aggódom, hogyan fognak dönteni az életüket érintő kérdésekben - például a házasság, párkapcsolat, gyermekvállalás.
Persze, ha lesznek unokáim, én leszek a legboldogabb nagypapi :) Ha nem lesznek unokáim, akkor pedig én leszek (vagyok) a legboldogabb apa, akinek van két csodálatos kölyke.
PONT

ekat 2020.06.13. 11:25:38

@'it's cool to know nothing':
Ha szerinted az élet értelme a szaporodás, akkor tedd azt.
De pl. egy pár filozófus (kábé az összes) nem értene egyet veled.

eßemfaßom meg áll 2020.06.13. 11:28:13

@dezsoke007: Az "igy hal ki a családom" is jelenthet egyfajta örömöt, ez tény.

eßemfaßom meg áll 2020.06.13. 11:31:29

@ekat:" De pl. egy pár filozófus (kábé az összes) nem értene egyet veled." A biológia törvényeit szerencsére nem a filozófusok írják.

Andy73 2020.06.13. 12:20:26

A legtöbb szülő szerintem nem azért aggódik, hogy a gyereke szingli, hanem azért, mert túl korán és túl könnyen, meggondolatlanul létesít kapcsolatot. Ennek aztán súlyos következményei lehetnek, csalódás, kiégettség, és utána esetleg a szingliség is, mint a poszterina esetében is.

"Persze, tudjuk, hogy nem olyan régen még a legtermészetesebbnek az számított, ha valóban a szülők döntötték el, hogy házasságra lépjen-e a gyerek, ha igen, mikor és kivel."
Ez azért már elég régen volt, kb. három generációval ezelőtt, de már akkor is szembeszállhattak a fiatalok a szülőkkel, ha akartak. Már fél évszázad eltelt a szexuális forradalom óta, ma már történelem a "beatkorszak" meg a hippi/punk életmód is, azóta mindenki kb. azt csinál, amit akar és tud a magánéletével.

"Noha a legtöbb szülő pontosan tudja, hogy a házasság, családalapítás nem old meg semmit, nem valamiféle végső nyughely, nem rév, amelyben majd békésen lehet ringatózni életünk végégig (hiszen az ő saját életükben sem volt az), mégis úgy érzik, hogy minden, ami ezen kívül van, mint a karrierépítés, az utazgatás, a kalandozgatás, a láblógatás nem felnőtthöz méltó életmód."
Ennek meg szerintem éppen az ellenkezője igaz, már elég rég óta. Szinte mindenki úgy gondolkozik, hogy első a karrier, aztán jöhet a család, és ezért aztán annyira kitolódik sokaknál a családalapítás, hogy sajnos végül le is késnek róla, és már nem lehet gyerekük. A kihívás éppen az, hogy ezt a kettőt egyszerre kell építeni, ami tényleg komoly nehézségeket okozhat, és ezért is születik kevesebb gyerek, mint ahányat eredetileg terveztek - bár eleve elég kevesen vágynak nagy családra.

"Kevés anya képes azt békés lélekkel elfogadni, hogy nem lesz unokája, mert a gyereke nem akar családot. Vagy mert egyszerűen nem talál megfelelő partnert, esetleg meddő."
Ez szerintem teljesen természetes és érthető. Ezért is jó több gyereket vállalni, hogyha valamelyiknek esetleg nem jön össze a családalapítás, akkor a többinek még mindig lehessenek unokái, és ne haljon ki a család.

Almandin 2020.06.13. 12:25:05

@dezsoke007: Te egy normális gondolkodású szülő vagy. Sajnos nem a te fajtád van többségben, sokan kéretlenül beleszólnak, rosszabb esetben beleavatkoznak a felnőtt gyerekük életébe.
Több olyan szülőre lenne szükség, mint amilyen te vagy.

JohnnyRebel 2020.06.13. 15:45:16

Nem kell szembemenni az elet termeszetes rendjevel, a hazassaggal, a csaladalapitassal es a gyerekvallalassal. Ha az emberek tobbsege nem ezt az utat jarna, kihalnank es a blogiro se irkalhatna a hulyesegeit. Tudom, hogy bizonyos erok egyre eroteljesebben tamogatnak mindenfele devianciat es abberaciot, de attol hogy egyre erosebb a hangjuk, attol meg nem valnak normalissa a normalatlan ideologiaik, genderelmelet es tarsai. Van ferfi, no, csalad es gyermek. Minden mas csak mese.

dezsoke007 2020.06.13. 16:56:09

@eßemfaßom meg áll: nomen est omen.
Én már felneveltem az említett két gyermeket. Rajtad a sor. Népesítsd be a Földet. De előtte lépj ki a való életbe. Lehet, hogy a f@szod áll, de életképes spermád van-e?

'it's cool to know nothing' 2020.06.13. 20:31:03

@eßemfaßom meg áll:
Az élet értelme nem a szaporodás. Pontosabban az életnek semmilyen értelme nincsen. Csak az a kérdés, hogyan akarod eltölteni azt az időt, amit életnek hívunk. Nyomorultul, megbánva mindent a végén, vagy sem.

eßemfaßom meg áll 2020.06.13. 20:55:05

@dezsoke007: az asszony szerint tőlem van a 2 gyerekem, én hiszek neki. De ez hogy kapcsolódik a te esetleges családkihalásörömödhöz?

'it's cool to know nothing' 2020.06.13. 21:16:57

@ekat:
Az élet értelme nem a szaporodás. Pontosabban az életnek semmilyen értelme nincsen. Csak az a kérdés, hogyan akarod eltölteni azt az időt, amit életnek hívunk. Nyomorultul, megbánva mindent a végén, vagy sem.

Andy73 2020.06.14. 08:50:28

@'it's cool to know nothing': Nagyon szomorú lehet az életed, ha szerinted "semmilyen értelme nincsen". Ráadásul ezt még el is ismétled.
A korábbi kommentedben azért árnyalod a képet:

"Van az ember életében egy pont, amikor már elért mindent, amit lehetett. vagy a legszerencsésebbeknek, amit akart.

Még több pénz, még egy siker?
Már voltam ott, már jártam arra, már megvolt.

Utána a gyerekek, unokák sikerei adják meg azt a sikerélményt, amit korábban ő élt meg. Csodás dolog együtt örülni velük, megosztani a tapasztalatokat, segíteni útjukon őket.
Enélkül mi értelme van bárminek is?"

Ehhez csak annyit, hogy szerintem normális esetben a gyerekek és az unokák nem az utolsó pont a sorban, mint sikerélmény, hanem egy gyerek már akkor nagy sikerélményt jelent, amikor megszületik, függetlenül attól, hogy milyen más sikereket ér meg az ember.
Ez persze leginkább azokra vonatkozik, akik vágynak is a gyerekre, és akkor még inkább, ha esetleg nehezen jön össze nekik, ami ma nem ritka.

'it's cool to know nothing' 2020.06.14. 11:27:16

A létezésnek nincsen célja (értelme is csak akkor lehet, ha van célja). Részei vagyunk az univerzumnak és kész. Ez így van, akár tetszik, akár nem, de ez nem jelenti azt, hogy az életünket ne jól töltsük el, vagy feladjuk a küzdelmeinket, hiszen úgysincs semmi értelme.

Igen, a gyerekek megszületésüktől fogva rengeteg öröm forrásai (nekem három van), amit az ember el sem tud képzelni, amíg meg nem születnek.

Viszont fiatalon a szinglik pótolják ezt a hiányt mással, karrierrel, "önmegvalósítással", utazással. Tagadják, hogy bármi hiányozna. Az, hogy valami hiányzik sokáig valószínűleg nekik sem nyilvánvaló. De eljön egy pont, amikor ez már mind megvolt és nem marad semmi. A Nobel díjat már vagy megkaptad, vagy tudod, hogy nem fogod soha megkapni.

Az élet egy olyan kirakós játék, ahol mindennek megvan a maga ideje (ez saját, nem valami hülyeség Coelhotól, vagy kitől). Nem lehet a darabokat összecsereberélni büntetlenül. Tanulsz, befektetsz, aztán elindítasz dolgokat, vállalkozást, karriert, megházasodsz, gyerekeid születnek. Majd látod ezeket mind kiteljesedni. A tanulásod, törekvésed beérik, a gyerekeid felnőnek. Amikor meg már nincsen hova tovább lépned, a gyerekeid kezdik ugyanezt, te segíted őket, átadod a tapasztalatod, tudásod és látod, hogy ők is jól boldogulnak ezzel. Megint befektetsz, de már nem a saját életedbe, hanem az övékébe. És boldogan leszel nagyszülő látva, hogy az egész életed befektetése (saját magadba, majd a gyerekeidbe) beérik. Boldogan nézel körbe a vacsoraasztalnál, látva azt a sok kis értelmes embert körülötted, akik szeretnek, rajonganak érted és nélküled nem léteznének.
Az arabok szerint akkor váltál férfivé, ha ültettél egy fát, írtál egy könyvet és nemzettél gyereket.

Ha valakinek nem lehet gyereke, az egy másik dolog.Velük abszolút együttérzek, és kívánom nekik, hogy hozzák ki életükből a legtöbbet, amit lehet.

Almandin 2020.06.14. 12:31:48

@'it's cool to know nothing': Az a probléma, hogy te mereven gondolkodsz az életről. Kirakós játék, meg mindennek megvan a maga ideje... Az emberek nem egyformák, te pedig egy uniformizált életutat akarnál mindenkire ráerőltetni. Az arab bölcsesség pedig valószínűleg több ezer éves, az akkori társadalomra volt érvényes.
Nigériában pl. még mindig a sokgyerekeseknek van nagy presztízsük. Nagy a túlnépesedés, de a szemlélet nem változott meg.
Van olyan, hogy a bölcsességeknek is lejár a szavatossága.

Andy73 2020.06.14. 12:46:22

@'it's cool to know nothing': Sok mindennel egyetértek, de az első mondatoddal továbbra sem. Lehet, hogy a te életednek (létezésednek) nincs célja és értelme, legalábbis szerinted, de az enyémnek és sokakénak van. De nem akarlak itt győzködni, az a te véleményed, világképed, filozófiád, hited (vagy inkább hitetlenséged), ez meg az enyém.
A három gyerekhez mindenesetre gratulálok. Nekünk is annyi van, és jó lenne, ha több ilyen "nagycsalád" lenne Magyarországon, ebben a siralmas demográfiai helyzetben (az idézőjel csak azért, mert szerintem ez még egyáltalán nem olyan nagy, vannak ennél sokkal népesebbek családok is, főleg ott, ahol nem nem csökken a népesség, és régen Magyarországon is jobb volt a helyzet ezen a téren). De ez persze nem kötelező, lehet szingli is valaki, ha akar.

Reactor 2020.06.14. 14:35:52

A házasságnak nem sok köze van ahhoz, kihalunk-e. Maga a házasság intézménye igen-igen későn jelent meg az emberi társadalomban, ha a homo sapiens sapiens történelmének egészét tekintjük - és lám, még itt vagyunk.
Mindamellett a világ népessége folyamatosan növekszik, tehát nincs szükség semmiféle "majd jól kihalunk, és akkor lesz nemulass" doomzday-próféciákra.

Andy73 2020.06.14. 15:03:56

@Reactor: Persze, csak az ember nem csak a világ-emberiség része, hanem elsősorban egy család, másodsorban nemzet, csak harmadrészt az emberiség része. Az egy dolog, hogy Nigériában robbanásszerűen nő a népesség, de itt, nálunk, Magyarországon csökken. Az emberiséget nyilván nem fenyegeti a kihalás, de azokat a magyar családokat igen, ahol csak egy gyerek van, és az is szingli, mint a poszterina esetében is. És ez nagyban a legtöbb magyar településre is igaz, ahol rohamosan csökken a népesség, néhány kivételtől eltekintve - persze nem halnak ki rögtön, de sok települést komolyan fenyeget az elnéptelenedés.

P1sty 2020.06.14. 15:49:53

Érdekes gondolatok vannak a kommentekben...
Főleg az érdekes, hogy a kommentelők többsége úgy gondolja, hogy szinte "kötelesség" gyereket vállalni, ráadásul egy meghatározott, fiatal korban. Sokan gazdaságilag, vagy szellemileg nem alkalmasak fiatalon szülőnek, van akinél ez idővel megváltozik, van akinél nem (nem csak a szingliknél, gondoljunk az alkoholista-alkalmi munkás, félrekefélő szülőkre, nemhogy nem ritka, kifejezeten gyakori). Akár azt is mondhatnám, a legtöbb család diszfunkcionális kisebb-nagyobb mértékben. Van, aki akár tudja is magáról, hogy akár gazdaságilag nem képes eltartani egy családot, akár szülőnek alkalmatlan, és nem akar modjuk nyomorba gyereket vagy nem akarja rossz szülőként megnyomorítani egy gyerek életét. Szerintem ezek az emberek, ha nem alapítanak családot, felelősségteljesen járnak el, és pont azok a meggondolatlanok, akik csak úgy érzésre, hirtelen bevállalnak egy családot, aztán 20-30 évig szenved 3-4-5 ember ebből kifolyólag. És ez a döntés egy életre szól, és megváltoztathatatlan.
Ismétlem, ez közel sem ritka, kivételes eset, komplett intézményrendszerek vannak csak ezért (gyámügy-gyerekügy).
Ezzel szemben mondjuk egy munkájában sikeres szingli szerintem társadalmilag lehet olyan hasznos, sőt, talán hasznosabb, mint a fentiek.
A csökkenő létszám miatt, meg családi vagy nemzeti szintű kihalás miatt aggódás is érdekes gondolat. Túlnépesedés van, és a legjobb környeztvédelem nem a biciklizés meg a szelektív gyűjtés, hanem a humánus létszámcsökkentés, azaz ha nincs vagy keveseb gyereket vállalnak. Azt sem tudom, miért gondolják itt sokan, hogy magyarországon nőnie kellene a népességnek. Az miért jó, legyen még több munkanélküli, legyen még több nincstelen? Már annyinak se tudunk munkát adni, amennyi van, így is zsúfoltan élünk, a mezőgazdaság is csak intenzív, földet túlhasználó művelés mellett elég. 19. századi gondolat ez, hogy minél nagyobb népesség a jó, mert akkor több parasztja és golyófogó katonája van az uralkodónak.
A családi kihalás is értelmetlen, a génvonal megmarad a "tágabb" rokonságban, legfeljebb a szingli szüleinek vonala nem folytatódik, de ez genetikai szempontból jelentéktelen, ez csak az egónak jelent valamit, alapja az a nevetséges, már-már vallásos gondolatmenet, hogy valamiképp az utódjaiban tovább él az ember. Hát sajnos nem, a leszármazottak sajnos pont olyan különálló egyedek ilyen szempontból, mint bármely másik ember. És itt például el is jutottunk például a gyerekvállalás egyik elég önző motivációjához, hogy a gyerek majd beteljesíti az én el nem ért vágyaimat, amit a valóságban sajnos nem fog. Sokan ezzel is képtelenek szembenézni.

a nagy hohohorgász 2020.06.14. 16:06:49

@P1sty: ezt a vagyat csak a hulye szulo vallja. Ezt a temat pont lehet liberalisan kezelni. Ha akarsz gyereket akarsz ha nem nem. Csak ne szoljunk egymas eletebe bele. En mint gyerekes apuka azert akartam gyereket mert tudok mas boldogsaganak is orulni. Es baromi jo erzes ha vkinek te tudsz oromet okozni. Es az a szeretet ahogy ram nez a lanyom az mindent visz. Nekem ez fontosabb mint az a haz amit vehettem volna a ra koltott oenzbol. De ezert nem itelem el azokat akik nem akarnak gyereket. Csak azt mondom hogy nem tudjatok pontosan megitelni addig amig nincs gyerek. Viszont inkabb ne legyen gyerek ha annyira nem erzed mert igy is van eleg lelki nyomorek a vilagon. A gyerek lemondassal jar es aki nem tudja ertekelni a szeretet penz nelkul annak nem valo. Jo ez igy. Ez az elet rendje.

P1sty 2020.06.14. 16:14:45

@Andy73:
A települések (és legyünk pontosak, itt nem akármilyen település gondolunk hanem a kisfalvakra), nem azért néptelednek el, mert nincs elég gyerek, hanem mert elköltöznek. Éspedig azért, mert modondjuk ki, kisfalun élni szar. Nincs munka, nincs bolt, nincs iskola, nincs orvos, nincs hivatal, és busz is van kettő, egy hajnalban meg egy késő délután, azt csókolom.
Elég városi romantikus képzelgés, hogy milyen jó falun élni, de valójában ez csak ábrándozás egy sohasem volt idill után. Nem véletlenül mennek el onnan az emberek. Nem jó olyan helyen élni, ahonnan például 30 km a legközelebbi szakrendelés. Egyszerűen ez ma már egy túlhaladott elképzelés, akkor volt létjogosultsága, amikor mindenki a háza melletti földet túrta egy lóval meg ekével, de ma már a legtöbb falusi is a városban dolgozik, a mezőazdaságnak alig kell ember. Egy kombájn learat naponta kb. 30-40 hektárt, és kell hozzá 2 db ember, sőt manapság már az se.

a nagy hohohorgász 2020.06.14. 16:37:58

@P1sty: tevededben vagy falun tovabbra is jo elni csak bekenyszeriti az embert a kenyelmessege a cytibe. Tudod egy normalis ember be tud vasarolni elore es kb 1 evben 2x megy orvoshoz amikor mar minden kotel szakad.... van akinek pont az a lenyeg hogy nem kell a tenyerbe maszo kepedet nezni naphosszat es kimehet mezitlab a kertjebe egy szal pocsbe es nem a margit szigeten szopja a faszt. Ezzel nem itellek el csak megmutatom a masik oldalt. Ha van algipirin demalgon kaja meg pia akkor tuti jo hely egy eldugott tanya. Te meg hajszojd tovabb a milliokat....

P1sty 2020.06.14. 16:43:45

@P1sty:
Ja, azt már meg sem említem, hogy kisfalun nem igazán lehet értelmezhető módon társadalmilag létezni sem. Maximum egy elszigetelt, belterjes miniközösség kényszertagjaként, kissé lájtos "legyek urás" jelleggel.

a nagy hohohorgász 2020.06.14. 16:49:11

@P1sty: tudod nem az a szabadsag ha barmit megvehetsz hanem az ha azt csinalsz amit akarsz, na ezt a cytiben biztos nem teheted meg, mert mindig jon egy pocsfej mint te akit zavar hogy elvezed az eletet... :) amig a gyerek bent alszik ket froccs kozott szeretkezek az asszonnyal a szabadban, te meg szopod a faszt a panelban.... hahaha es nem kell virtualis valosag mert az igazi 100x jobb....

P1sty 2020.06.14. 16:49:59

@a nagy hohohorgász:
Van egy kis tapasztalatom falun élés témakörben. Bár nyilván függ ez a helytől meg a helyi közössegtől is, meg a saját életkörülményektől, élethelyzetektől is.
De például krónikus betegséggel, autó nélkül elég nehézkes. Főleg autó nélkül, még bevásárolni se lehet rendesen például. Mindenesetre korántsem okyan idilliek a hétköznapok, mint azt sok pesti széplélek gondolja.

a nagy hohohorgász 2020.06.14. 16:51:09

@P1sty: nem latom az alfoldi robi vagy a vidnyanszki aktualis eloadasat? Bmeg nekem a tucsok hegedul ingyen....

a nagy hohohorgász 2020.06.14. 16:55:55

@P1sty: igen ez reszben jogos. De rokkantkent sehol sem egyszeru es 1 perc videki szabadsagert ofaadnad a fel karod. Amugy erre van a csalad amit ez a blog nem komaz.... szopo. Sose tudjatok neg milyen igazabol szabadnak lenni....

P1sty 2020.06.14. 16:59:34

@a nagy hohohorgász:
Van ez is, meg van az is, amikor ha vendéged van, két nap múlva azt hallod vissza, hogy "na megint volt valaki a pistánál, az is biztos csalja a nejét, különben miért járkálna hozzá idegen". Meg amikor a szomszéd húsvét vasárnap délután fél egykor dönt úgy, hogy tökéletes az idő 5 köbméter fa láncfűrésszel darabolásához. Ami ha télen elfogy eltűzeli a műanyagot is, és nem is érti, mi lehet ezzel vajon a probléma, hisz ég az...

a nagy hohohorgász 2020.06.14. 17:48:54

@P1sty: szted az elsot pesten nem hallod? Amugy meg milyen kurva jo lehet szinglikent hallgatni a felso szomszed gyerek sirasat, amikor te azert nem akarsz gyereket hogy tudjal nyugton aludni.... amugy azert irtam tanyat ami azt jelenti h mininmum 500 meteres kornyezetben nincs senki. De ha meg is van szomszedod videken meg minig elobb talalsz nyitott fulekre avval kapcsolatban hogy mikor vagja a fat mint varosban. Ja es ha az neked szamit hogy a szomszed kivel boronal ossze akkor sosem leszel szabad hiaba vagy szingli es varosi... pont ezt nem erti meg a poszter... ha erdekli hogy mit gondolnak rola akkor gyerek nelkul is egy lelki roncs lesz... szopo

a nagy hohohorgász 2020.06.14. 18:01:06

@a nagy hohohorgász: tudod nekem volt egy belpesti baratnom. Amikot o aztatta el a lenti szomszedot nem nyitott ajtot, de amikor ot aztatta el a felso szomszed akkor habzott a szaja h nem nyitnak neki ajtot. Nem tartott sokaig a kapcsolatunk es buszke szingli azota is. De valo igaz hogy mercivel jar en meg 10 eves passattal... en boldog vagyok ot nem tudom.... de egyet tudok, nem lennek a helyebe

a nagy hohohorgász 2020.06.14. 18:05:21

@a nagy hohohorgász: ja es o dobott ki engem mert videki parasztnak tartott. A vilag legjobb dolgat tette velem... hahaha

Andy73 2020.06.14. 18:30:35

@P1sty: Igen, legyünk pontosak: az elnéptelenedés jelenleg a kistelepüléseket fenyegeti, de sajnos szinte minden településen csökkenőben van a lakosság, még a megyeszékhelyeken, sőt Budapesten is - csak keress rá a népességi adatokra.
Utóbbi esetben közrejátszik az is, hogy sokan kiköltöznek az agglomerációba, éppen azért hogy kertes házban lakhassanak, és szükség esetén onnan ingázzanak (es ezek a települések sokszor szintén kis falvak, úgyhogy felesleges előhoznod a város-vidék ellentétet). Mindenesetre ha ez a tendencia folytatódik, és ha ezt nem ellensúlyozza a bevándorlás, akkor idővel a városok is az elnéptelenedés sorsára juthatnak - persze ez már egy hosszabb folyamat, de addig is egyre jobban elöregedő és csökkenő népességgel, ami nem egészséges demográfiai összetétel: nem túl szerencsés és perspektivikus, ha több a nyugdíjas öregember, mint az iskolás gyerek, egy szintén csökkenő aktív korosztály mellett.

a nagy hohohorgász 2020.06.14. 18:53:29

@a nagy hohohorgász: meg csak annyit hogy a munkahelyi siker nem mas mint hogy vkinek kerestel egy valag penzt.... es ugyanugy szarba sem vesznek, de a gyereked ahogy rad nez.... na azt nem lehet szavakkal leirni, azt erezni kell. Vannak joparan akik tudjak mirol beszelek es vannak akik nem. De higgyetek el nem lenezesbol mondjuk hanem jot akarunk.

eßemfaßom meg áll 2020.06.14. 19:11:02

@a nagy hohohorgász: Mondjuk ehhez nem kell tanya, én is egyszál pöcsbe megyek ki a kerti medencébe a valagam áztatni miközben gyalog 5percre van a gyerek ovija, 10percre egy teszkóextra, kocsival 5 percen belül van egy lidl, egy interspár, egy penny meg a megyei kórház és a ház előtt megy el a telekom meg upc űbernet.

a nagy hohohorgász 2020.06.14. 19:33:02

@eßemfaßom meg áll: ja de a belpesti psrasztnak az 5 perc sok:)

a nagy hohohorgász 2020.06.14. 19:33:52

@eßemfaßom meg áll: biciglizni csak a munkaba trendi, boltba ego .... hahaha

P1sty 2020.06.14. 20:12:45

@Andy73:
Őszintén szólva, ahogy fentebb is írtam, nem tudom probléma-e egyáltalán a népességcsökkenés. Meg hogy miért lenne jó a növekedő népesség egy olyan korban, amikor élőmunka egyre kevesebb kell, nincs elég lakás, és a lakosság jó része így is nyomorog.
Az egyetlen értelmezhető érv, hogy nyugdíjrendszer, de az meg úgy szar ebben a konstrukcióban, ahogy van, egy piramisjáték, ami a végtelen növekedésre alapoz.

Reactor 2020.06.15. 00:25:02

@Andy73: Amíg a világ népessége növekszik, addig nincs ok az aggodalomra. Az benne van a pakliban, persze, hogy eltűnnek népek a Földről - ezt viszont sose az okozta, hogy nem született elég utód. Többnyire asszimilálódtak, némely esetben meg ki lettek irtva. A magyar nemzetiség még sok-sok ideig nem fog eltűnni - ez még akkor is 80-100 évet igényelne alsó hangon, ha holnaptól egyetlen magyar gyerek sem születne. Így, hogy van némi utánpótlás, így még a legpesszimistább becslés szerint is 800 esztendő kellene. Nagyobb az esély az elszabadult üvegházhatásra és a Föld lakhatatlanná válására, mint arra, hogy kihal a magyar.

Momentán, a magyar népességszám növekedése csak a létbizonytalanságot és a kormány által kizsákmányolható adósrabszolgák számát növelné. Ugyanis egyre többen lennénk egyre kevesebb pénzre. Hiába lennénk holnaptól ötszázcsiliárdan, ugyanaz történne, mint most: az értelmesebbje elhúz külföldre, mint a vadliba, az ittmaradók pedig csak a mélyszegénységet és a bűnözést növelnék.

@P1sty: Egyáltalán nem szar faluban élni. Van bolt, van infrastruktúra (itt konkrétan 4 település buszjáratai haladnak keresztül, még vasárnap se kell egy óránál tovább várnod buszra), van óvoda és iskola is. Hogy nincs munka? Az nem a falu, mint településtípus hibája, sokkal inkább a kormányé, és a tudatos falurombolásé, a la Nicholai Causescou. Nincs orvos? Persze hogy nincs, gombokért nem fognak dolgozni, kimennek Hegyeshalmon túlra. Ausztriában egy átlag körzeti orvos havi 1 millió 900 ezret visz haza. Ezek után ki lesz olyan hülye, hogy idehaza praktizál? A tehetős szakemberek mind elmentek (a városokból is!), maradtak a kontárok, sarlatánok, kuruzslók. Földbe is állt szépen az egészségügy. Ez se falusi jellegzetesség.
A mezőgazdasági munkák jelentős többségéhez pedig kell vidék. A Városligetben nemigen lehet búzát, almát, vagy bármi mást termelni. Persze, lehet úgy is, hogy csávókám a városból jár ki vidékre, havonta egyszer néz rá a földjeire - ezeket a földeket szokta letarolni aztán Kolompár Teszlatrooper és a famíliája.
Arról nem is beszélve, hogy a falu mennyivel élhetőbb társulás, mint a koszlott, bűnözőktől hemzsegő, zajos város, ahol az emberek jobb híján egymás szájában kénytelenek élni, és sokhelyütt már egy hangosabbat fingani se lehet, hogy a szomszéd ne kezdje el rúgni az ajtódat. A járvány is hol ütött a legnagyobbat? Budapesten. A fővárosból kb. Resident Evil 3 Raccoon City lett, miközben vidéken akkorát se durrant az egész, mint egy verébfing.
Ja, és most jön a nyár, amikor a főváros kellemesen felforrósodik majd ötven fokra, és még este sincs enyhülés, mert a beton okádja magából a meleget visszafele, pláne a belváros, és ha nincs teraszos lakásod, olyan mintha sütőben ülnél...

Dan da Man 2020.06.15. 08:42:47

@'it's cool to know nothing': Így is van. Ezt gondolja minden átlagsugarú fidesz-szavazó is. (Csak nem személyesen?)
Ahogy a vicc mondja: mindenki rendőrnek születik, csak van, aki tovább tanul. (És ez a sztereotípia szomorú gonoszság, míg az előbbi...)

Ettől függetlenül lehet igazság, abban, amit mondani tetszik.

Csak vannak emberek, akiknek van más örömük is az életben, még öregen is.
Meg akik nem vágynak a gyerekkel és unokával járó problémákra és felelősségekre - akár a velük járó örömökért sem.

Szóval ha bölcs tetszik akarni lenni, akkor kicsit nagyobb toleranciát tessék gyakorolni a nézeteiben, mert nagyon különbözőek vagyunk, mi emberek.
Arról nem is beszélve, hogy a cikk arról szól, hogy AZÉRT ne csináljunk gyereket és legyünk kapcsolatban, hogy anyu meg apu boldogok legyenek.
Hasonlóképp, a figyelmeztetésében is sok igazság lehet, de nem biztos, hogy 19-re bölcs dolog lapot húzni, ha az ember nem kártyán akarja megnyerni a vagyonát. (Viszont elveszítheti.)

Almandin 2020.06.15. 12:54:26

@Reactor: Abban igazad van, hogy az emberek még jó ideig nem fognak a Földről eltűnni, de biztos, hogy a faj előbb-utóbb kihal. A Föld mint bolygó se örök életű.
A falusi élethez: egyrészt nem mindegy, milyen faluról van szó (a falvak se egyformák), másrészt nem mindenki ugyanott érzi jól magát. Egy Budapest agglomerációjában fekvő jómódú "falu", ahonnan főleg a városba ingáznak a gyakran képzett emberek, egészen más, mint egy borsodi zsákfalu, ahol alig van munkalehetőség és rossz a közbiztonság. Én a városi életet választanám. Nem muszáj panelban vagy zsúfolt belvárosban élni, létezik kertváros is. A falusi élet fő hátrányai az ingerszegényebb környezet és a mindenki mindenkit ismer helyzet. Utóbbiból rengeteg pletykálkodás születik, engem kifejezetten zavarna egy ilyen szituáció.

Reactor 2020.06.17. 02:42:22

@Almandin: Ez vitán felül áll. Senki és semmi nem él örökké, a Föld sem. Legkésőbb ötmilliárd év múlva mindenképpen annyi a bolygónak, mert a Nap elperzseli. Sőt, előbb vagy utóbb minden anyag el fog tűnni - kimondhatatlanul hosszú idő után a protonok elbomlanak, ennek hatására elbomlik majd az összes neutron is, hisz ez a részecske önmagában nem életképes. Még maguk a fekete lyukak is elbomlanak majd. Csak az elektronok, neutrínók és a sugárkvantumok fogják ezt a kort túlélni. Mindenesetre ez még olyannyira távoli jövő, hogy még kevesebb értelme van aggódni miatta, mint amiatt, hogy kihalna a magyar nemzetiség.
Nálunk sokkal alacsonyabb lélekszámú népek is léteznek, szintén negatív születési/halálozási rátával, és köszönik szépen, remekül érzik magukat.
Én speciel borsodi faluban élek és arról írok - nem zsákfalu, de falu. Sohasem vetett fel senkit errefelé a pénz, mindig több volt a szegény, mint a gazdag, az "újgazdag negyedek" csak azóta épültek, hogy az emberek eszük nélkül menekülnek az élhetetlen nagyvárosokból.
Hogy nincs munkalehetőség és közbiztonság, az egy az egyben a kormány sara. 1 millió új munkahely, 2 hét alatt rend lesz, satöbbi...a nép nem felejt...
Ez teljesen igaz, hogy a falu ingerszegényebb környezet, és némi túlzással az is, hogy mindenki ismer mindenkit, és helyenként igen aktív a pletykatőzsde is. Ezek se feltétlenül negatív dolgok: a nyugalomra, csendre vágyó, zárkózott embereknek, vagy az echte mizantrópoknak a falusi élet például kimondottan áldás. Nincs 24/7 bulizás, helyi fesztivál, falunap, búcsú viszont van (ez utóbbi kimondottan falujellegzetesség, városban nem szoktak tartani). A falusi fogadók, kocsmák is valamelyest jobbak a városban találhatóaknál, itt legalábbis kuriózumnak számít a kocsmai verekedés, a városban meg kb. frakcióskodnak az asztaltársaságok, ki jelentett már fel kit alapon.
Szintén nem utolsó tény, hogy falun a kajád felét megtermelheted magadnak minimális ráfordítással, és ha úgy akarod, 100%-ban bio is lesz, nem leszel rászorulva a táptalajon érlelt, génmanipulált műnövényekre, meg a hormonokkal, hozamfokozókkal tömött állatok húsára. Ez azt is jelenti, hogy katasztrófahelyzetben a falu képes önmagát ellátni, akár hosszabb távon is, az élethez feltétlenül szükséges dolgokkal (élelem, víz, tüzelő, építőanyag). A városok ellátása is mind-mind a vidék kezében van.
Annak is megvan az előnye, ha mindenki ismer mindenkit. A szomszédok figyelik egymás házát, sokkal előbb feltűnik egy gyanús viselkedésű idegen, mint egy nyüzsgő nagyvárosban. Nagy előny az is, hogy a szomszédok megkérhetik egymást, vigyázzanak a kéróra, amíg nyaralni vannak (nálunk pl. a szembeszomszéd jár át, eteti a macsekokat, elmosogat stb.), cserébe mi is segítünk neki. Most például kiscicái vannak, naponta egyszer átmegyek saját kajával etetni őket, hogy ne néki kelljen. Ha hirtelen elfogy a tej, kenyér, vagy akármi, kérhetünk a szomszédtól. Jó, hát a vén nyanyákok pletykálkodnak, annyi baj legyen. Ezekhez az előnyökhöz képest a pletykatőzsde nem nagy hátrány, olyanok mint a madarak a telefondróton, be nem áll a csőrük. Váljék egészségükre :D
Nyilván a vidéknek is megvannak a maga hátrányai, de nem lehet egyszerre mindent. Dugni is, és szűznek is maradni...na AZ nehéz lesz.

Billy Hill 2020.06.17. 18:28:42

Mindenképpen saját elhatározásból legyen bárkinek is gyereke; ne amiatt, hogy a szülei szeretnének már nagyszülők lenni...

Balublog30 2020.07.20. 11:39:41

Én például, nem akarok se gyereket, se házasodni. Nincs is terveben.
süti beállítások módosítása